Zespół Oświatowy w Stoczku

Historia polskiego pociągu pancernego „Generał Sosnkowski”

Żeby opowiedzieć historię tego pociągu, trzeba opowiedzieć o idei powstania pociągów pancernych. Jak człowiek zaczął budować pierwsze pociągi zrozumiał, że kolej pozwala transportować olbrzymie ilości towarów. Gdyby ten sam ładunek chciano przetransportować na ziemi, potrzebne  byłyby nie istniejące w tamtych czasach silniki. Na pomysł jako  pierwsi wpadli Austriacy, którzy na platformach dali dużego kalibru działa i stanowiska karabinów maszynowych. Ciągnęła to za sobą zwykła lokomotywa obita niedużym pancerzem.

„Generał Sosnkowski”- składał  się  z lokomotywy Ti3 dwóch wagonów  artyleryjskich typu I, jednego wagonu szturmowego półbeczkowego, dwóch  platform, drezyny typu R i Tatra. Ten pociąg powstał z powodu straty 8 pociągów pancernych w wojnie polsko – bolszewickiej. Powstał za późno by wziąć udział w tej wojnie, przez co stał się ostatnim pociągiem typu pierwszego. Został przydzielony do pierwszego dywizjonu pociągów pancernych w Jabłonnie. Był wielokrotnie modernizowany i używał wagonów z innych pociągów, lecz we wrześniu 1939 roku dostał pierwotne wyposażenie. Po wybuchu wojny, został przydzielony do „Armii Modlin”, gdzie z innym pociągiem pancernym informował o położeniu wojsk niemieckich i polskich. Działał na odcinku Wyszkowa. Podczas odwrotu „Armii Modlin” został przekierowany do obrony wycofujących się oddziałów polskich z okolic Łochowa. Jeden z samolotów zrzucił bombę, która wybuchła blisko pociągu przez co pociąg się wykoleił, a pożar w wagonie szturmowym zniszczył pociąg. Załodze udało się  uciec. Leżący pociąg stanowił atrakcję turystyczną dla żołnierzy niemieckich. Wrak pociągu odwiedził sam Adolf Hitler. Jest kilka wersji, co się stało z pociągiem. Jedna z  wersji opisuje, że pociąg po wykolejeniu został podniesiony, naprawiony i wcielony do armii niemieckiej i wysłany do Norwegii. Tam kończą  się losy polskiego pociągu, bo słuch o nim zaginął. Jednak tę wersję podważa brak jakiejkolwiek dokumentacji w Niemczech.

 

Jako źródło wybraliśmy stronę internetową derela.pl/gswrak.htm

Zdjęcia pociągu „Generał Sosnkowski” pochodzą również z tej strony. Inne przykłady pociągów pancernych znaleźliśmy w Internecie.

 

Autor: Poszukiwacze historii: Szymon Kośnik, Wiktoria Nozderka, Kamil Pasik i Wiktoria Rydzewska