Zespół Oświatowy w Stoczku

"Małe dzieci – duże uczucia. CZUJĘ I POKAZUJĘ”

Drodzy uczniowie klas I-III,

zaczynamy Zachowaj Trzeźwy Umysł!

 

Przed nami 2 spotkania z programem Zachowaj Trzeźwy Umysł.

W tym roku pod hasłem: DORASTAMY ASERTYWNIE.

 Zapraszam Was do pracy. Dzisiejsze hasło to: „Małe dzieci – duże uczucia. CZUJĘ I POKAZUJĘ”

Każdy z nas – dzieci, dorośli – odczuwa emocje. Emocje towarzyszą nam każdego dnia. Są to na przykład: strach, smutek, radość, niepokój, zaciekawienie, złość. Różne emocje mogą towarzyszyć różnym sytuacjom. Emocje odczuwamy całym sobą, w całym naszym ciele.

Przykładowo: Strach może pojawić się zarówno w brzuchu, gardle (na szyi), głowie, kończynach. Gdy się boimy może boleć nas brzuch, ciężko nam coś powiedzieć, możemy mieć tiki nerwowe (np. trzęsiemy nogą, obgryzamy paznokcie), ciągle myślimy o problemie i naszym strachu. Nie potrafimy usunąć tych myśli z głowy.

Miłość czujemy w sercu i głowie.

 

Podczas dzisiejszego spotkania zaproponuję Wam 3 ćwiczenia, do których karty pracy będą podane poniżej.

Ćwiczenie nr 1 karta pracy nr 1

„CO TO ZA UCZUCIE?”

 

Dla uczniów klasy I

Kochani przedstawiam Wam Filipa. Filip ma 7 lat i mieszka z rodzicami w bardzo małym miasteczku. Chodzi do I klasy. Ma młodszą siostrę. Bardzo lubi grać w piłkę i jeździć na rowerze. Filipa, jak każdego 7-latka, spotykają codziennie różne przygody. Jedne są miłe, inne nie. Filip ma też swojego tajemniczego przyjaciela, EMOTIKONA. Jego cechą jest to, że jak Filip coś przeżywa, to sytuację tę widać na buzi EMOTIKONA (są one narysowane w KARCIE PRACY NR 1).

Zastanówcie się, co czuje Filip, patrząc na minę EMOTIKONA, co mogło spowodować taką, a nie inną reakcję, a następnie połączcie odpowiednie uczucie (emocję) z pasującą miną.

 

Dla uczniów klasy II i III

Waszym zadaniem jest samodzielnie rozpoznać emocje i połączyć obrazki z opisem (płacz, radość, smutek, zdziwienie, złość, strach, wstyd, znudzenie).

 

Ćwiczenie nr 2 karta pracy nr 2

„MAPA UCZUĆ I EMOCJI”

 

Na tej karcie pracy narysowana jest postać, obok której wymienione są uczucia i emocje wyrażone za pomocą emotikonów. Waszym zadaniem jest połączenie danego emotikona z takim miejscem na postaci, gdzie dana emocja lub uczucie jest najsilniej odczuwane. Do połączenia każdego emotikona używamy innego koloru.

W karcie pracy został podany jeden przykład dla ułatwienia zadania młodszym dzieciom. Przykładowo strach może pojawić się zarówno w brzuchu, gardle (na szyi), głowie, kończynach. Miłość czujemy w sercu, głowie. Złość widać na twarzy i w głowie.

 

Ćwiczenie nr 3 karta pracy nr 3

„SKRZYNIA SKARBÓW”

Na tej karcie pracy znajduje się pewna skrzynia, jest to skrzynia pełna skarbów. W tej skrzyni znajduje się coś cennego. Cennego dla każdego z was. Może to być przedmiot, może to być uczucie. Postaraj się to opisać i uzasadnić, do czego jest Ci to potrzebne.

MIŁEJ PRACY.

ZAPRASZAM NA SPOTKANIE NR 2.

 

Autor: Katarzyna Stelmach