Zespół Oświatowy w Stoczku

„Małe dzieci – duże uczucia. KOLORY UCZUĆ”

Drodzy uczniowie klas I-III

Przed nami drugie spotkanie z programem Zachowaj Trzeźwy Umysł. Zapraszam Was do pracy. Dzisiejsze hasło to: „Małe dzieci – duże uczucia. KOLORY UCZUĆ”.

Przypomnij sobie, kiedy pierwszy raz poszłaś/poszedłeś do szkoły? Jakie emocje ci towarzyszyły?

- Ciekawość, radość – poznam coś nowego, nowych kolegów i koleżanki

- Lęk – czy rówieśnicy mnie polubią i zaakceptują.

- Nieśmiałość – przed nowymi zadaniami, przed poznaniem nowych ludzi.

- Poczucie żalu – kończę jakiś etap dzieciństwa, wkraczam w nowy, z nowymi obowiązkami i wyzwaniami.

Czasami przeżywamy różne skrajne emocje równocześnie. To nic złego. Najważniejsze, aby umieć o nich rozmawiać. Aby umieć rozpoznać je u siebie i u innych. Dlaczego? Dzięki temu łatwiej nam komunikować się z innymi ludźmi, rozumieć ich potrzeby, rozwiązywać problemy. Możemy też rozpoznać, czy ktoś potrzebuje pomocy, np. jeśli odczuwa smutek lub niepokój.

O emocjach warto rozmawiać!

Podczas dzisiejszego spotkania zaproponuję Wam kilka ćwiczeń, do których karty pracy możecie pobrać i wydrukować  lub wypełnić online na stronie https://www.trzezwyumysl.pl/. Hasło do pobrania dostępne jest u Waszego wychowawcy.

 

Ćwiczenie nr 1

„TĘCZA UCZUĆ I EMOCJI?”

Na pierwszej karcie pracy znajdują się emotikony przedstawiające różne emocje i uczucia oraz miejsce na pokolorowanie rodzaju emocji. Nie będziemy się skupiać na złych czy dobrych emocjach, tylko na sposobie ich odczuwania. Różne kolory tęczy oznaczają różny opis nasilenia odczuwania emocji:

- zielony: bardzo przyjemne (śmiech do łez, radość, miłość),

- niebieski: neutralne (zdumienie, znudzenie, zaskoczenie, ciekawość),

- żółty: nieprzyjemne (smutek, wstręt),

- czerwony: bardzo nieprzyjemne (złość, gniew, rozpacz).

Waszym zadaniem jest pokolorowanie pola pod emotikonami zgodnie z tym, w jaki sposób odczuwają daną emocję.

 

Ćwiczenie nr 2

„KRZYŻÓWKA I LABIRYNT”

W karcie pracy znajduje się krzyżówka oraz labirynt do przejścia. Zadanie pierwsze to rozwiązanie krzyżówki. Drugim zadaniem do wykonania jest znalezienie wyjścia z trudnej sytuacji. Każdy z Was najpierw ma za zadanie zastanowić się i wyobrazić sobie jakąś trudną sytuację. Przykładowo „nie posprzątałem pokoju, zaraz przyjdzie mama i będę miał awanturę” lub „nie odrobiłem lekcji i dostanę minusa”. Trudną sytuację należy wpisać w pole po lewej stronie labiryntu, a rozwiązanie (WYJŚCIE) z tej sytuacji w polu na dole labiryntu. Następnie odnajdujecie drogę przez labirynt do wyjścia.

 

Ćwiczenie nr 3

„CO ROBIĘ DOBRZE”

Wydrukuj sobie stronę, na której znajduje się miejsce na rysunek i  narysuj lub napisz rzeczy, które robisz dobrze. Możesz to również zrobić na czystej kartce.

MIŁEJ PRACY!

 

Autor: Katarzyna Stelmach