Zespół Oświatowy w Stoczku

"Małe dzieci - duże uczucia. LUBIĘ SIĘ- CHRONIĘ SIĘ"

Drodzy uczniowie klas VII-VIII

 

Zaczynamy program profilaktyczny  Zachowaj Trzeźwy Umysł.

Przed nami 2 spotkania z programem Zachowaj Trzeźwy Umysł.

W tym roku pod hasłem: DORASTAMY ASERTYWNIE.

Zapraszam Was do pracy. Dzisiejsze hasło to: „Małe dzieci – duże uczucia. LUBIĘ SIĘ – CHRONIĘ SIĘ!”

 

Podczas dzisiejszego spotkania zaproponuję Wam kilka ćwiczeń do których karty pracy możecie pobrać i wydrukować lub wypełnić online na stronie https://www.trzezwyumysl.pl/. Hasło do pobrania dostępne jest u Waszego wychowawcy.

1.     ĆWICZENIE „SZANSE I ZAGROŻENIA?”

W karcie pracy przyporządkujcie numery 1,2,3 do odpowiednich twierdzeń.

1 KORZYŚCI: Co według Was jest najlepsze w byciu nastolatkiem?

2 ZMARTWIENIA: Czym martwi się młodzież? Podaj konkretne przykłady.

3 INNI O NAS: Co Waszym zdaniem oznacza, jeśli ludzie mówią „Och, to przecież nastolatek”?

 

Kilka zagadnień:

Dojrzewanie - inaczej adolescencja jest to okres życia miedzy dzieciństwem a dorosłością charakteryzujący się zmianami w budowie i wyglądzie twojego ciała, psychice czy też w relacjach z otoczeniem.

 

Czy słyszeliście o kompleksie homara?

Kompleks homara (ukuła to sformułowanie francuska psychoanalityczka FRANÇOISE DOLTO). To pojęcie może być metaforą tego okresu zmian – homar po pewnym czasie wyrasta ze swojego pancerza, zbyt ciasnego i niewygodnego  i niedającego mu zbyt wielu możliwości.

W trakcie linienia, dopóki nie wytworzy sobie nowej właściwej, dojrzałej ochrony, jest bezbronny i narażony na niebezpieczeństwa. Jest więc przestraszony, zagubiony, ale może też być nadmiernie przeczulony na swoim punkcie i agresywny – bo zbyt wielu bodźcom przypisuje zagrażające właściwości.

 

1.     ĆWICZENIE „LUBIĘ SIĘ!”

Uzupełnijcie tabelę CO W SOBIE LUBIĘ? CO MI SIĘ W SOBIE PODOBA?”

Okres dojrzewania może charakteryzować się spadkiem poczucia własnej wartości, niezadowoleniem z wyglądu, negowaniem otaczającej rzeczywistości. Celem tego zadania jest znalezienie w każdym z Was przynajmniej kilku cech zewnętrznych i wewnętrznych lub zdolności, których wypisanie i uświadomienie sobie może podnieść poziom własnej samooceny.

 ZAPAMIĘTAJ!

To jak teraz wyglądasz, jak się zachowujesz, co myślisz, jak odbierasz otaczający Cie świat, będzie ulegało zmianie. Dorośli też dorastali, dlatego, jeśli masz jakieś problemy związane z dojrzewaniem, nie bój się zwrócić do nich po pomoc!

 

2.      ĆWICZENIE „KRYZYS DORASTANIA”.

 Uzupełnij brakujące litery w wyrazach znajdujących się w ramce.

 Brak akceptacji to wycofanie się z siebie….!

Wszystko, czego potrzebujesz, MASZ W SOBIE!

 

Karty pracy możecie pobrać i wydrukować  lub wypełnić online na stronie https://www.trzezwyumysl.pl/.

MATERIAŁY ZTU ON-LINE

KLIKNIJ I UZYSKAJ DOSTEP

 Hasło do pobrania dostępne jest u Waszego wychowawcy.

 

Miłej pracy!

Zapraszam na spotkanie nr 2.

 

Autor: Katarzyna Stelmach