Zespół Oświatowy w Stoczku

Z Betlejem do Stoczka

Zaczęło się ponad 4 tys. km stąd, w Betlejem, mieście położonym w Autonomii Palestyńskiej, w regionie słynącym z politycznych napięć i zbrojnych konfliktów. To właśnie tam, ponad dwa tysiące lat temu zabłysło światło, które dzisiaj niesie światu pokój. Właśnie tam ponad dwa tysiące lat temu narodził się Jezus Chrystus.

W miejscu upamiętniającym to wydarzenie, w Grocie Narodzenia Pańskiego w Betlejem, płonie wieczny ogień, od którego już po raz 28 skauci odpalają jedną świeczkę. Płomień ten rokrocznie skauci całego świata niosą w wielkiej sztafecie przez kraje wszystkich kontynentów, aby przed Wigilią mógł dotrzeć do jak największej ilości ludzkich siedzib. Ten sam płomień dotarł również do Stoczka.

Polscy harcerze odbierają Betlejemskie Światło od swoich przyjaciół ze Słowacji. Przekazanie światła odbywa się na zmianę, raz na Słowacji, raz w Polsce. W tym roku oficjalne przekazanie BŚP odbyło się w Svicie na Słowacji. Z Svitu Świało przyjechało na polanę Głodówka  na Pogórzu Bukowińskim koło Zakopanego, gdzie znajduje się górskie schronisko Związku Harcerstwa Polskiego. Tam, podczas uroczystej Mszy Świętej, 16 grudnia 2018 r., odpaliliśmy znicz, który przyjechał do Hufca Węgrowskiego oraz do Stoczka.

Zanim jednak pojechaliśmy na Głodówkę, naszych harcerzy czekało wiele atrakcji towarzyszących wyjazdowi. Po drodze do Zakopanego mieliśmy okazję zwiedzić Kraków, przybrany już w świąteczne iluminacje. Wizytę na Wawelu i Rynku Głównym zakończyliśmy wysłuchaniem hejnału z wieży Kościoła Mariackiego.

Przez dwa kolejne dni wędrowaliśmy po Tatrzańskim Parku Narodowym, podziwiając zimowy krajobraz Tatr i słuchając opowieści najlepszego przewodnika tatrzańskiego, Jędrka Stanka. Niewątpliwą atrakcją dla młodzieży była wizyta w największym na Podhalu ośrodku basenów termalnych w Chochołowie. Kąpiel w ciepłym basenie na dworze przy – 10oC pozostaje w pamięci.

W sobotni wieczór przygotowywaliśmy się do przyjęcia Betlejemskiego Światła Pokoju podczas harcerskiego świecowiska. Wieczór ten pozostanie na pewno w pamięci jednej z druhen naszej Dryżyny – Weroniki Dobosz, która w obecności Komendatna Hufca, członków Komendy i Drużynowego złożyła swoje harcerskie przyrzeczenie.

W niedzielę udaliśmy się na Głodówkę, aby z rąk druhny Naczelnik hm Anny Nowosad odebrać Światło. W tym roku wędrowało ono przez świat z hasłem „Światło, które łączy”. Z tym przesłaniem druhny i druhowie naszej drużyny zanieśli światło instytucjom w naszej gminie oraz w dniu 21 grudnia 2018 r. trakcie szkolnych jasełek przekazali je Pani Dyrektor naszej szkoły, Panu Dyrektorowi liceum oraz Księdzu Proboszczowi, który zatroszczył się, aby w trakcie niedzielnych Mszy Świętych mogło trafić do każdego mieszkańca naszej gminy.

Przekazując Betlejemskie Światło Pokoju, „Światło, które łączy”, życzmy wszystkim, aby przeniknęło ono do Waszych serc, napełniło pokorą, niezbędną do współpracy i otwartości na nowe wyzwania. Byśmy mogli cieszyć się z tego co jest dobrem wspólnym, i szukać drogi do pełnej jedności i porozumienia. Niosąc Betlejemskie Światło Pokoju, szukajmy tego, co nas łączy.